Le Monde and The Daily Telegraph. Two leading newspapers. Last month, both had parallel experiences when dealing with government leaks. Two delicate situations, two reactions – or, at least, two postures.

On September 13th, Le Monde proclaimed it was filing suit against the French government for illegally investigating a leak reaching one of its reporters. Technically speaking, this is a lawsuit is “against X” (John Doe in the US), targeting an unknown person or organization.

The backdrop is both titillating and significant. We have the Liliane Bettencourt case (the L’Oréal empire heiress). One revelation after another, the affaire became a huge embarrassment for Nicolas Sarkozy’s presidency. Eric Woerth, a prominent cabinet minister, is at the heart of a web of conflicts of interests, all defended by a pathetic string of non-denial denials and outright fabrications. As the  Budget minister and as the chief fundraiser of Sarkozy’s UMP party, Woerth was in charge of Liliane Bettencourt’s tax situation while simultaneously collecting her donations for Sarkozy’s electoral machine. Still at the same time, to add another layer of recklessness (or cynicism), Woerth’s wife was working for Liliane Bettencourt’s main financial advisor, Patrice de Maistre, whom Eric Woerth got the Légion d’Honneur for, and who is suspected of helping Bettencourt evade taxes and break foreign bank account regulations. More